zaterdag 22 januari 2011

We vieren feest!

Een paar weken geleden beviel een ex-collega van haar allereerste kindje, een dochtertje! Toen ze zei dat ze zwanger was maakte ik de belofte dat als het zover zou zijn, ik een stoffen vlaggenslinger voor haar zou maken. En je kent dat wel, belofte maakt schuld :)

Bij het maken van vlaggetjes heb je veel technieken en mogelijkheden:
Deze voorbeelden haalde ik allemaal af van het internet














-Knippen met een kartelschaar
-Enkele of dubbele laag stof
-Langs binnen of buiten stikken
-Applicaties maken zoals een naam
-Lintjes of belletjes toevoegen
-Driehoekjes, rechthoeken, speciale vormen
-Effen, gekleurde, met een patroontje,...
-Uit stof, toile cirée, vilt,...

Wat ik dan weer het leuke vind aan die vlaggetjes is dat je het bij wijze van spreken 'tussen de soep en de patatten' kan maken, even als tussendoortje met een theetje erbij, achter de tv, en zo makkelijk dus PERFECT voor beginnende naaisters. En zo'n stoffen vlaggenslinger is natuurlijk ook erg handig! Het kan geen kwaad als je hem een nachtje in de regen laat hangen, geen vervagende kleuren en als hij vuil is steek je hem gewoon mee in de wasmachine, het moet maar zo makkelijk zijn...

Zo zie je maar, er zijn enorm veel manieren om zo'n vlaggetjes te maken. Ik leg jullie even uit hoe ik ze maak. Na veel zoeken bedacht ik een trucje om zo min mogelijk afvalstof te krijgen en dat is hetgeen wat we toch allemaal willen, toch?

Hoe maak je een stoffen vlaggenslinger?

*1. Leg je stuk stof met de goede kant op de tafel. En teken met behulp van een 'malletje' de driehoekjes op je stof. Begin aan de onderzijde van je stof en teken de driehoekjes geschrankt naast elkaar met een tussenruimte van +- 2cm.










*2.  Plooi je stof net boven de vlaggetjes dubbel zodat er onder je strook vlaggetjes nog een laag stof ligt. Nu knip je de stof af op dezelfde lijn als de onderzijde van de stof.










(*2-bis. Als je gebruik maakt van een stofje dat dun en wat doorschijnend is leg je, na de twee lagen stof, een effen stofje in de kleur van je vlaggetje. Bv : Mijn bloemetjesstof is wat doorschijnend dus ik legde, na twee laagjes bloemetjes, een stofje in het wit. Zo komt het stofje beter tot zijn recht.)




















*3. Speld de strook op enkele plaatsen aan elkaar vast (hiermee vermijd je dat de stof gaat beginnen verschuiven tijdens het stikken). Nu kan je beginnen te naaien, stik vlaggetje per vlaggetje zoals de stippellijn op de tekening.










*4. Knip na het stikken de vlaggetjes van elkaar. Om elk vlaggetje
mooi te kunnen keren knip je de hoekjes wat bij.











*5. Tijd om te keren! Draai je vlaggetje door het keergaatje (=een perfect taakje om tijdens het tv-kijken te doen).




















*6. Maak een mooie volgorde van je vlaggetjes. Gebruik je gewoon lint? Strijk dit dan op voorhand dubbel. Geen zin of tijd om te strijken? Gebruik biaislint of lint dat al voorgevouwen is. Speld je vlaggetjes tussen het lint (doe in het begin en op het einde van de slinger wat extra lint om deze later makkelijk te kunnen ophangen). En nu is het een kwestie van rechtdoor te stikken...




















*7. Je bent KLAAR! Tijd om feest te vieren :)




















De stofjes komen vanuit ikea, in den beer en uit mijn stoffenverzameling. En onbewust maakte ik veel vlaggetjes, heel veel vlaggetjes! Misschien volgt hieruit wel iets... :)

6 opmerkingen:

  1. Het is een mooie handleiding geworden en de vlaggetjes ook natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zulke leuke kleurtjes, echt tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks voor de handleiding! Ik ga er ook eens mee aan de slag. Mooie vlaggetjes trouwens....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Zowel de vlaggetjes als de handleiding :). Ik ben vorig weekend ook gestart met vlaggetjes, als tussendoortjes. Ongeveer op dezelfde manier als die van jou, alleen het puntje uitduwen vind ik lastig. Ben nog wel maar een aantal vlaggetjes ver, dus nog even te gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Joepie, zo'n mooie handleiding!!! Bedankt! Na de 'secret valentine' vlieg ik erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. schone vlaggenversie! ik ga mij er toch ook eens aan wagen, ook al is er niet meteen een aanleiding :) merci!

    BeantwoordenVerwijderen